Partij voor de dieren

 

Richteren 15:5

En hij stak de fakkels aan met vuur en liet ze lopen in het staande koren der Filistijnen; en hij stak in brand zowel de korenhopen als het staande koren, zelfs tot de wijngaarden en olijfbomen toe.

Het verhaal van Simson en die driehonderd vossen is zo bekend, dat we er misschien nauwelijks  bij stil staan wat dit voor die dieren zelf betekend heeft. Maar als je het je eens voor probeert te stellen wat Simson deed, is dat niet vreselijk wreed geweest? Wat moeten die dieren bang geweest zijn. Wat zullen ze een pijn geleden hebben. Waarom deed Simson dit die dieren aan? Iets dergelijks kun je je afvragen bij die honderden zwijnen die in het Meer van Gennesaret verdronken. Die demonen maakten die arme dieren helemaal dol en lieten hen verdrinken. Maar waarom liet de Heere Jezus dat toe? Is een dier dan zo onbelangrijk in de Bijbel? Mag je dat zomaar doodmaken?  

Na een poosje gaat Simson terug naar Timnath. Zijn boosheid is gezakt en hij gaat zijn vrouw opzoeken. Hij neemt een geschenk mee om het weer goed te maken. Maar al snel blijkt dat zijn huwelijk niet meer bestaat. Zijn schoonvader vertelt hem dat hij dacht dat Simson niets meer met zijn dochter te maken wilde hebben en daarom heeft hij haar aan een andere man gegeven. Maar hij heeft nog een andere dochter, die bovendien nog veel knapper is dan haar zus. Die mag Simson wel hebben.

Het laat ons zien hoe zedeloos die Filistijnse cultuur was. Scheiden, samenwonen, partnerruil, maakt allemaal niet uit. Het is net als in onze tijd. Als het met de één niet lukt, dan ga je gewoon naar een ander. Het woordje ‘trouw’ is bij veel mensen allang uit het woordenboek verdwenen.

Simson is diep beledigd. Hij komt in actie. En dan lopen er twee dingen door elkaar heen. Persoonlijke wraak vanwege die belediging en tegelijkertijd de roeping van God om tegen de Filistijnen te strijden. In ieder geval ziet Simson een gelegenheid om de bezetters van Israël kwaad te doen.

Hoe gaat hij dat doen? Op een manier die ons tegen de borst stuit. En die de vraag opwerpt: moet dat nou zo? Hij vangt driehonderd vossen, zo staat er in de Statenvertaling. Maar heel waarschijnlijk zijn het jakhalzen geweest. Een vos is namelijk geen roedeldier, die leeft alleen. Maar jakhalzen leven in grote groepen bij elkaar. Ze waren toen en zijn nog steeds een plaag in Israël.

We lezen het niet, maar de Geest des Heeren wordt weer vaardig over Simson. Want anders had hij nooit driehonderd van die watervlugge beesten kunnen vangen. Hij bindt ze twee aan twee aan elkaar en tussen hun samengebonden staarten bevestigt hij een brandende fakkel. Vervolgens jaagt hij ze de korenvelden, wijngaarden en olijftuinen in. En het wordt een gigantische ramp. Simson treft de Filistijnen in de meest gevoelige plaats, de voedselvoorziening. Een heel doeltreffende, maar uiterst wrede methode.

En zo zijn er wel meer verhalen in de Bijbel te vinden waarbij je de vraag kunt stellen waarom er zo met dieren wordt omgegaan. Maar we zouden de Bijbel geen recht doen als we concluderen dat je met dieren mag doen wat je wilt. Integendeel, de Heere heeft in Zijn Woord allerlei vermaningen laten plaatsen teneinde het welzijn van de dieren te bewaken.

Het dierenleed in deze wereld is een direct gevolg van de zonde van de mens. Zo staat het toch in Genesis 3:17? ‘Zo zij het aardrijk om uwentwil vervloekt’. De mens is verantwoordelijk voor de mishandeling van dieren. Het eten van vlees is iets dat pas na Genesis 3 plaats vond. Heel de offerdienst van het Oude Testament was veroorzaakt door de mens. Het was Simsons idee om die jakhalzen te mishandelen, niet Gods idee. Het was het idee van de duivelen om in die zwijnen te varen, niet dat van de Heere Jezus.

Integendeel, God gaf de dieren een plaats in de ark van Noach. De Heere heeft oog voor het welzijn van dieren. Denk aan het slot van Jona ‘….daartoe veel vee’.  Hij heeft in het vierde gebod bepaald dat ook het vee op de sabbatdag niet mag werken. In Spreuken 12:10 staat dat de rechtvaardige het leven van zijn beesten kent. Wat wil zeggen dat hij er goed voor zorgt. En zo zijn er nog veel meer Bijbelteksten te noemen. Eigenlijk moet er helemaal geen Partij voor de Dieren nodig zijn. Wie leeft bij de Bijbel zal nooit een dier mishandelen.

Ds. M.A. Kempeneers
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.