Krokodilletranen om de kerk

 

Richteren 15:8

Toen kwamen drieduizend mannen af uit Juda tot het hol der rots van Etam en zeiden tot Simson: Wist gij niet dat de Filistijnen over ons heersen? Waarom hebt gij ons dan dit gedaan? 

Moet de kerk in Nederland zich niet schamen vanwege de verdeeldheid? Al die verschillende kerken en gemeente met al die namen. Gereformeerd, nog meer gereformeerd, binnen verband, buiten verband. En wat is er soms een ruzie binnen een plaatselijke gemeente. Soms zo erg dat het de landelijke pers haalt. Hoeveel jongeren en ouderen zijn hierdoor niet afgehaakt. En dat is nu net wat satan wil. Want die lacht het hardst. Hij is er op uit om de kerk tegen de kerk op te zetten en zo het Woord van God krachteloos te maken en de verzoening met God onmogelijk te maken. Dat probeerde hij in de tijd van Simson ook. 

Nadat Simson de moordenaars van zijn vrouw gedood heeft, komen de Filistijnen er met een leger soldaten aan. Het lijkt erop dat ze Israël willen straffen voor wat Simson gedaan heeft. Bevend als een rietje gaan de leiders van Israël naar de Filistijnen toe en ze zeggen hen toe dat ze Simson gevangen zullen nemen en zullen uitleveren.

En de Filistijnen lachen. Ze hebben pijnlijk ondervonden hoe sterk Simson is en ze weten dat hij zich niet zomaar zal laten vangen. Nu, laat zijn eigen volk dan maar de eerste klappen opvangen.

En terwijl de Filistijnen op een afstandje staan toe te kijken, gaan er drieduizend mannen uit Juda naar Simson toe om hem gevangen te nemen. En ze willen met dat aantal van drieduizend aangeven dat heel het volk tegen hem is. Iedereen is het ermee eens dat Simson aan de vijand moet worden uitgeleverd.

Ze maken hem allerlei verwijten, zo lezen we in vers 11: ‘Wist gij niet dat de Filistijnen over ons heersen? Waarom hebt gij ons dan dit gedaan?’ Simson hoort het rustig aan en vraagt aan zijn volk om hem niet aan te vallen, zodat hij zich niet hoeft te verdedigen. En vervolgens laat Simson zich binden met nieuwe touwen en meevoeren naar de Filistijnen. Als die dat zien, dan juichen ze. Israël heeft zijn eigen verlosser gebonden en uitgeleverd.

Dit gedeelte levert een aantal gedachten op die ook voor ons van betekenis zijn. Als eerste krijgen we hier een voorbeeld van de tactiek van satan. Die werkt niet alleen onder de Filistijnen, maar ook onder de Joden. Satan is niet alleen bezig in de wereld, maar ook in de kerk. De Griekse naam voor de satan is: diabolos, vrij vertaald: heen-en-weer-werper. Die naam laat zien dat hij verwarring en verdeeldheid brengt. Hij is erop uit om de kerk tegen de kerk op te zetten. Om onenigheid te brengen.

Zoveel gemeenten in ons kerkverband zijn in het (soms recente) verleden verscheurd. Zwijndrecht, Dordrecht, Sliedrecht, Elburg, Katwijk, Alphen, Urk, Scheveningen, Broeksterwoude. Er zouden er nog meer te noemen zijn. En kijk eens naar de verdeeldheid binnen breed kerkelijk Nederland. Er is onenigheid over bijna alle onderwerpen. De vrouw in het ambt, de Bijbelvertaling, de gezangen enzovoorts. Je wordt er moe en moedeloos van. Allemaal splijtzwammen om de boodschap van de kerk krachteloos te maken. En zelfs onder degenen die de Heere oprecht mogen vrezen, weet de satan allerlei wiggen te drijven en muren op te trekken.

En wie heeft er nog verdriet over? Ja, het wordt wel gezegd. Maar ik zie weinig oprechte tranen, ook bij mezelf. Eerlijk is eerlijk. Meestal zijn het de bekende krokodillentranen. We zijn er met z’n allen aan gewend geraakt dat er zoveel verschillende kerken zijn en we liggen er nauwelijks wakker van.

Ik durf daarom ook geen grote woorden meer te spreken over Gods hand in de Afscheiding en de Doleantie en de Vrijmaking en de Uittreding en de Herstelling en ik weet niet wat voor bijvoeglijke naamwoorden we allemaal hebben gebruikt om een kerkverband te stichten of voort te zetten. Ik zie meer mensenhanden aan het werk dan Gods handen.

En de satan lacht.

Ds. M.A. Kempeneers
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.